
Umeå Hamn Piren - Färjekajen
2025
Umeå Hamn Piren - Färjekajen
Umeå
Vid Umeå Hamn P28 installerar PPS RD-pålar, PE-iskydd och specialbyggda topplattor – med smarta lösningar för borrkax och komplexa markförhållanden.
Förstärkning vid Umeå Hamn P28 piren
Om projektet
Start: 2025
Färdigställt: 2025
Kund: Nyab, Umeå hamn
Entrepenadsumma 9 milj
Fast driftställe, RD323 pålning, isskydd, begränsad höjd, vattenjobb.
RD320 pålar för en starkare och säkrare hamn
I projektet för förstärkning vid färjeläget Umeå Hamn P28 utför vi på PPS Grundläggning borrad pålning på uppdrag av Nyab. Arbetet sker vid färjeläget i Umeå Hamn och syftar till att förstärka befintlig pir som med tiden blivit utjänad.
RD323x12,5 pålar + isskydd inklusive armering installeras – ett omfattande projekt där noggrann planering och kontinuerlig samordning mellan entreprenörer och det fasta droftstället krävdes.
Så här gick arbetet till vid förstärkning vid färjeläget Umeå hamn P28
För varje stöd borras fyra pålar ned, därefter sänks PE-rör som fungerar som iskydd. Dessa gjuts upp och förses med specialtillverkade topplattor som svetsas fast – en lösning framtagen för att ge både styrka och hållbarhet i en utsatt miljö.
Utmaningar under arbetet
Arbetet ute på vattnet har bjudit på flera prövningar. Marken innehåller mycket metallskrot, vilket gjort att vi tappat ringar och stundtals förlorat rotation i borrningen. Dessutom har pålarna blivit längre än planerat, vilket krävt extra planering och resurser.
Vädret har också spelat in – eftersom mycket av arbetet sker från flytetyg under kajen, har det ställt höga krav på både säkerhet och samordning. Här har vårt nära samarbete med både beställaren och hamnpersonalen varit helt avgörande.
Innovation i praktiken
För att hantera mängden borrkax som uppstår har vi byggt egna kaxcontainrar som renar vattnet direkt på plats från borrkax. En enkel men effektiv lösning som både minskar miljöpåverkan och förbättrar arbetsflödet.

Dela i sociala medier:


